Motorwagen 181

ln de tweede helft van 1937 begonnen de Antwerpsche Tramwegen hun motorwagens te moderniseren. Het ging hoofdzakelijk om het verlengen van de balkons en het aanbrengen van pneumatische deuren. Een aantal kreeg ook een luchtrem. 133 wagens werden verbouwd en kregen een nieuw reeksnummer. Het ging om de reeksen 201-230, 251-370 en 401-471. Het prototype 101 (ex-450) verliet op 15 januari 1938 de werkplaats. De laatste wagen, de 233, op 15 januari 1946.

 

Vanaf 1952 werden de eerste gemoderniseerde wagens afgevoerd voor de sloop. Enkele trams zetten hun loopbaan voort als 'trekkers' bij de dienst weg en werken of als 'depanneurs' in de remise. De depanneur 5851 (ex-405/ex-181) ging in februari 1992 naar de werkplaats van De Lijn in Hoboken. Daar werd hij gerestaureerd als tram 181 met zitplaats voor ontvanger (toestand 1952).


  • Bouwjaar: 1937-1946
  • Constructeur: Tramways d'Anvers (TA) - Antwerpsche Tramwegen
  • Reeks: 101-233
  • Motoren: 2 motoren van 20 pk
  • Beremming: Handrem en luchtrem type Westinghouse
  • Gewicht leeg: 11,2 ton
  • Zitplaatsen: 16
© 2024 Meta vzw
Website by KMOSites