Open zomertram 216
Voor de wereldtentoonstelling van 1913 bestelde de Gentse trammaatschappij drie reeksen open zomertrams en een reeks bijpassende aanhangwagens. Zo kon de gegoede burgerij tijdens de wereldtentoonstelling de opgefriste historische binnenstad bezichtigen.
Na de tentoonstelling kwamen deze zomertrams nog nauwelijks buiten door het wisselvalige Belgische weer. Toen de nood hoog werd naar meer en grotere voertuigen, werden de zomertrams in 1924 omgebouwd tot gesloten rijtuigen. Dit exemplaar krijgt in 1937 een specifieke bestemming als depannagetram voor de spoordienst met een ingebouwd atelier. De tram krijgt een grijze livrei met witte strepen.
In de jaren 1980 wordt het voertuig terug omgebouwd naar zijn oorspronkelijke toestand en uiteindelijk vindt de tram een nieuwe thuis eerst in het trammuseum van Sint-Pieters-Woluwe en daarna in het Vlaams Tram- en Autobusmuseum in Berchem-Antwerpen. In 2004 is hij terug kort te zien in Gent bij de viering van de 100ste verjaardag van de elektrische tram.
- Bouwjaar: 1908
- Constructeur: Atéliers Métallurgiques te Nivelles
ACEC (elektrische uitrusting) - Reeks: 201-219 (later: 216-234)
- Motoren: ACEC T10
- Beremming: Handrem
- Gewicht leeg: 6,3 ton
- Zitplaatsen: 19